Med kroppen får du mere at have sagt.
1. Eliminer forstyrrelser.
Fokuser dit kropssprog i forhold til din vigtigste opgave. Lad fx være med at sende sms eller strække dig midt i en samtale, hvor du ønsker, at samtalepartneren tager dine ord alvorligt.
2. Brug din krop effektivt.
Dit ansigtsudtryk og din gestus med hænderne farver dit budskab og fortæller din samtalepartner, hvordan du forholder dig til relationen, emnet og selve samtalen. Brug din krop til at understøtte meningen i din besked. Hvis du fx fægter med armene, når du er irriteret på nogen, men ikke efterfølgende bruger en bevidst og indtrængende øjenkontakt, når du anmoder om at få ændret de irriterende forhold, efterlader du et diffust og usikkert indtryk.
3. Varier dit kropssprog.
Vis hvilken stemning, du ønsker at understøtte, når du møder folk. Skal der tales struktureret og planlægges, eller er det mere uformelt og afslappet? Andre har lettere ved at føle, at de har adgang til dig, når du viser, du har flere tangenter at spille på. Pas på med stoneface og ensformighed – med mindre du mener, det er en god strategi i forhold til den kontekst, du er leder i og de mennesker, du er leder for.
4. Vælg det rigtige sted.
Skal du tale om noget vigtigt, så vælg et sted, hvor du og din samtalepartner kan koncentrere jer 100 pct. om, hvad I siger, og hvor I begge kan sidde eller stå i fred.
5. Vis dine følelser med omhu.
Når du viser dine følelser for meget, bliver du taget mindre alvorligt. Både for meget grin og for meget vrede undergraver din autoritet. Vi forbinder følelser med impulsive og kortvarige tilstande og ikke med ledelse. Når du udviser kontrol med følelser, giver du indtryk af, at du har godt styr på vigtigheden af de overordnede opgaver og store linjer. Det skaber tillid og respekt.