Brug de rigtige eksempler i undervisning

af | feb 2, 2020 | Arbejdsmiljø

En gang i mellem hører jeg kursusholdere der underviser i kommunikation for ansatte bruge eksempler fra privatlivet, fx fra kommunikationen med deres teenage-børn. Det sker oftere end godt er, fordi jeg mener der er stor forskel i kommunikationen til brug i hjemmet og kommunikationen på en arbejdsplads. Der med sagt at eksempler fra den gode kommunikation i hjemmet er et dårligt valg når der undervises i den gode kommunikation på arbejdspladsen.

En teenager kan fx godt holde sin moder på afstand ved at sige ” mor, drop dit psykolog pis”, når moderen spørger ind til om han måske ikke trives i fodboldklubben, men en kollega kan ikke altid tillades at nægte at udtale sig om det der går ham på i relationerne i teamet.

Relationer på arbejdspladsen er grundlæggende forskellige fra familierelationer, og det skal de også være i moderne værdibaserede virksomheder, som er med til at forme de demokratiske strukturer i dette land.

Der findes ikke én bestemt form for god kommunikation. God kommunikation er styret af hensyn til konteksten, og mulighederne for handling som parterne har, eller skal have, i de rammer de agerer i. Eksempler fra privatlivet er derfor svært brugbar i sammenligning med kommunikationen på en arbejdsplads, med mindre det netop handler om at udpege forskellen i kontekst. /Joost Alexander

Skriv mig op til Tips til God Kommunikation

Tips... indeholder korte, praktiske tips til din daglige kommunikation på arbejde. Tips... udkommer 4x om året.

Tak, du er nu tilmeldt Tips til God Kommunikation.