Konfliktmæglerens kunst

af | maj 25, 2021 | Konflikthåndtering

For at kunne håndtere og få ro på en konflikt mellem 2 eller flere mennesker, er det vigtigt at alle parter kan se frem med håb og nogenlunde ære i behold.

I de fleste konflikter nåes der ikke til en løsning, hvor alle parter føler sig fuldt tilfredsstillet. Ofte er der nogen der føler, at de skal give sig mere end andre, og indgås der en form for byttehandel for at finde et kompromis.

Andre gange findes der slet ikke en løsning, men parterne bliver enige om – eller finder sig i -, at konflikten ikke skal ødelægge det, som faktisk fungerer godt i relationen.

Konflikter kan nemt gøre os blind for det der fungerer godt. Konflikter skaber en slags tunnelsyn, hvor de gode erfaringer parterne har oplevet sammen bliver usynlige, og hvor en fælles fremtid ser mørk og utiltalende ud.

Der kan skabes lys, når parterne bliver villige til at tale sammen om det de deler, som ikke er ramt af konflikten. Konflikten bliver hivet ud af tunnelsynet, og på den måde placeret tilbage ind i sin kontekst. Konteksten er alt det som parterne deler, som ligger udenom konflikten. Fælles erfaringer, en fungerende dagligdag, en arbejdsplads som begge parter holder af, og alles behov for et kunne tage på arbejde uden angst for at blive mødt med negative følelser.

Konfliktmæglerens kunst er, at hjælpe parterne med at skabe et syn på fremtiden, hvor konflikten fylder mindre end håbet på, at relationen kan forbedres. Lysten og forventningen til at opleve livet udenfor tunnellen sammen skal genskabes.

Dette forudsætter ofte at parterne føler sig set, hørt og forstået for den smerte konflikten har udsat dem for. Det er i mange tilfælde følelsen af at føle sig forulempet, der står i vejen for viljen til at se på hvad der findes udenfor tunellen. Når konfliktmægleren spørger parterne om de kan se at konflikten har påført den anden part smerte, og om de er villige til at høre den anden parts fortælling om oplevelsen af konflikten, tror jeg ikke der findes mange der får et nej til det spørgsmål. / Joost Alexander

Skriv mig op til Tips til God Kommunikation

Tips... indeholder korte, praktiske tips til din daglige kommunikation på arbejde. Tips... udkommer 4x om året.

Praesentation-oejenkontakt-ny

Tak, du er nu tilmeldt Tips til God Kommunikation.