Øvelsen med den tomme arm

 

Øvelsen med den tomme armDet er altid ærgerligt at komme til at sige noget som man fortryder senere hen. Men det sker, og hvis man er god til at vende tilbage til den det gik ud over og sige undskyld, skal det nok gå i de fleste tilfælde. Mange mennesker vil dog helst undgå at sige noget forkert for ofte, og i det hele taget er det bedst at undgå at skulle sige undskyld for ofte. Med andre ord, det er godt at være bevidst om det man siger inden man siger det. Det er trin 1.

Trin 2 er at kunne kontrollere sine udsagn i pressede situationer.
Caseplays kommunikationstræning tager udgangspunkt i at kommunikationen bliver bedre af at kontrollere sine følelser. I sær at kontrollere de negative følelser og det man siger når man bliver grebet af irritation eller afmagt. Det kan øves ved at lære at kontrollere muskelspændingen i kroppen. En kontrol-øvelse som vi bruger på vores kurser er at vi tester deltagernes evne til at slappe helt af i en arm, mens den arm bliver bevæget (bogstaveligt ”manipuleret”) af en øve-makker. Det handler om at kunne kontrollere de ufrivillige muskeltrækninger. Udbrud af irritation eller afmagt kan sammenlignes med ufrivillige muskeltrækninger. Øvelsen stammer fra den gamle kinesiske kampsport Tai-Chi og går ud på, at kunne registrere hvornår musklerne ufrivilligt spænder i mod, eller forgriber bevægelsen. Derpå forsøges at følge endnu mere afslappet med i bevægelserne som øve-makkeren udfører med ens arm. Målet er at kontrollere afspændingen. At arbejde med kropsbevidsthed og -kontrol er både en god oplevelse og en del af vejen til at blive en god kommunikator. /af Joost Alexander