Tip-kropssprog-moedeledelse-caseplay

Brug kropssprog i god mødeledelse

Hold styr på mødet også når ikke du siger noget.

Andrea er leder i ældreplejen. Indtil for nylig havde hun svært ved at styre sine møder i afdelingen. Hendes tilstedeværelse var præget af gamle vaner, og de faste møder med de 14 medarbejdere på planlagt 15 minutter hver morgen gik jævnligt over tid.

 

Uden at være bevidst om det, virkede hendes kropssprog utydelig og forsigtig, som om hun ikke var klar over, hvad hun ville. Hendes signaler smittede af på medarbejderne og gjorde dem ufokuserede. Der var opstået et frirum til privat snak og forstyrrelser.

 

Forleden holdt hun endnu et morgenmøde, hvor opgaver skulle fordeles og vigtige beskeder udveksles om de borger de har ansvar for. Men Marie skulle lige fortælle om en 60 års fødselsdag i weekenden. Jasmin havde været en uge på ferie med sin nye kæreste. Yrsa havde sygdom i familien. Så ringede telefonen. Et nødopkald fra en en borger. Og igen. Et opkald fra en sygeplejerske. Resultat blev, at morgenmødet først sluttede efter 25 minutter.

 

Og sådan fortsatte det – dag efter dag. Og Andrea begyndte at se hen til morgenmøderne med et lille stik af irritation og frygt. Indtil hendes afdeling for nylig afholdt et kursus om kropssprog med Caseplay.

 

I dag bruger Andrea sit kropssprog tydeligt til at holde fast i mødeledelsen. Sådan gør hun nu: 

  1. Hun brænder igennem, når hun hæver stemmen for at komme tilbage til dagsordenen
  2. Hun viser med nik og smil, hvilken snakke der gives plads til
  3. Hun strammer op i kroppen, når hun markerer, at der skal holdes fokus

Resultatet er at medarbejderne nu kan se på hende, hvor mødet skal bevæge sig hen her og nu. Og Andrea holder sit indre fokus skarpt, fordi hun styrer kroppen bevidst i de forskellige vendinger, som mødet tager. Det betyder at møderne stopper til tiden.

Historien om den fiktive Andrea er inspireret fra et Caseplay-kursus om kropssprog for ledere i Lejre Kommune.

Læs kundeudtalelsen om Kropssprog-kurset i Lejre Kommune>>

Læs mere om Caseplays kursus Kropssprog for ledere>>