Vis din empati og styrk dine relationer.

af | okt 19, 2014 | kundeservice

Stol på at din empati virker på længere sigt.

En lastbilchauffør kører ud til et supermarked midt i byen. Han skal afhente varepaller og kar med tomme dåser, returglas mm.

Da chaufføren kommer ind på lageret ad bagindgangen, ser han butikslederen stå med næsen begravet i nogle A4 ark.

Han hoster lidt for at gøre opmærksom på sig selv – for han vil lige høre, hvor nogle af de paller, der plejer at stå fremme, befinder sig. Han kommer dog ikke videre end til at præsentere sig.

“Ja, og hvad vil du?” siger butiksejeren stresset og ubehøvlet.

“Der mangler nogle paller, hvor finder jeg dem?” spørger chaufføren.

“Vi har simpelthen haft så meget bøvl med jeres retur-automat i butikken i denne uge. Det et helt til grin,” lyder det surt fra butiksmanden, som ignorerer chaufførens spørgsmål.

Hvad gør man så?

“Nå, det er jeg ked af at høre,” siger chaufføren og fortsætter:

“Jeg beklager du har problemer med automaten. Vores reparatører plejer dog at komme ud så hurtigt som muligt, har du ringet til kundeservice?”

“Hvad synes du selv, jeg skal bruge min tid på her?!” svarer den tydeligt stressede butiksejer.

Han forsvinder gennem de nedslidte svingdøre med ordene: “Du venter lige her, jeg har en sælger i butikken, som jeg skal snakke færdig med.

Chaufføren tager en dyb indånding og ser sig lidt omkring. Det er ikke hans skyld, at retur-automaten strejker, at butiksejeren er stresset eller at pallerne ikke er der. Det trækker ud, og han skal se til at komme videre. Forsigtigt begynder han at lede efter de manglende paller. Han finder dem bag nogle paller med køkkenruller bag i lagret.

Da han kører afsted, kommer han til at smile for sig selv.

“Hold da op en dårlig dag, den mand havde,” tænker han.

Tip: Prøv at reagere empatisk når du havner i en konflikt. Vis at du anerkender den andens problem. Selvom du ikke kan forvente at den anden falder ned med det samme, har det sin virkning på længere sigt. Du bliver husket for at være et sympatisk menneske og det styrker dine arbejdsrelationer. Og så får man godt humør af det!

Emnet kom frem i kurset konflikthåndtering for chauffører.

Skriv mig op til Tips til God Kommunikation

Tips... indeholder korte, praktiske tips til din daglige kommunikation på arbejde. Tips... udkommer 4x om året.

Tak, du er nu tilmeldt Tips til God Kommunikation.