Vend dig mod din samtalepartner

Alle kender fornemmelsen af, at en person vi taler med ikke rigtigt lytter til det vi siger.

Vi kan mærke det, når den forventede respons ikke kommer klart og tydeligt, eller ikke helt passer til det vi taler om.

Ofte sker det samtidigtmed, at vores samtalepartner ikke ser os i øjnene, eller kigger på os fra en skæv vinkel. Det kan være at vedkommende taler til os over skulderen, eller kløer sig i panden, eller gnubber sig under næsen mens der tales. Der er tale om manglende nærvær eller ”flimmer på skærmen”, som et udtryk for fysisk adfærd, der står i vejen for oplevelsen af nærvær.

Her et eksempel:

Arne stikker hovedet ind hos Michael:
”Michael, de tal som vi var i tvivl om, dem har vi regnet efter, og vi har fundet fejlen, så det er på plads.”
”Ok” svarer Michael uden at se op fra skærmen.

Michael kunne gøre mere for den gode arbejdsrelation ved at se op og vende ansigtet mod Arne, mens han svarer. Der vil sandsynligvis falde et par flere ord som ”Fedt, det er jeg glad for” og måske vil der komme et lille smil frem hos begge to.

Hvis du oplever noget lignende på din arbejdsplads:

  • Læg mærke til, hvordan dine kollegaer vender ansigtet når du taler med dem, og hvordan det føles.
  • Læg mærke til, hvor stor en forskel du kan gøre ved at vende dit ansigt lige fremmod den anden og hvordan din tilstedeværelse i samtalen ændrer sig markant.

Emnet kom op under en af vores kurser for kommunale afdelingsledere.

Læs mere om vores kurser under Godt arbejdsmiljø ved God kommunikation

af Joost Alexander, indehaver af Caseplay