Blog og Tips til God Kommunikation

Brug nye kommunikationstendenser til din fordel
Den nye præsident i USA og hans medsvorne kommunikerer deres budskaber som bøller. Det sætter shockbølger i gang, men vi skal ikke lade os skræmme.
Der ligger noget forførende i det forenklede budskab og den uhæmmede attitude, og det kan vi drage fordel af. Kort sagt kan det styrke os i at blive bedre til at målrette vores kommunikation. 1) Sig klart hvordan du vil have det. 2) Tør at stille krav til den enkelte. 3) Byd ind med alternativer.

Er der tid til arbejdet med høje følelsesmæssige krav?
Jeg skriver artikler om arbejdsmiljø ud fra mit arbejde med kommunikationstræning. Egentlig skulle denne artikel handle om god kommunikation med borgere med høj følelsesmæssige krav, fordi det er det jeg og mine skuespillerkolleger holder kurser om i kommuner og i den private sektor.
Men det giver ikke mening at skrive om og undervise i god kommunikation, når vilkårene for god kommunikation slet ikke er tilstede. En artikel om minut-tyranni i hjemmeplejen.

Derfor holder Peter sin mund under møderne
Kan psykologisk tryghed betragtes som et gruppefænomen? Er det relevant at sige ”I vores team kan vi sige hinanden i mod”? Eller oplever teammedlemmer i virkeligheden, at der er forskel mellem hvem kan sige hvem i mod? Og er der ikke forskel på det man synes man skal kunne tale om sammen, og det man i virkeligheden taler sammen om?

Et godt arbejdsmiljø i en floskel-træt hverdag
I en bestræbelse på at værne om det gode arbejdsmiljø og vedligeholde trivslen i de opskalerede enheder kom der nye krav til kommunikationen. Den anerkendende kommunikation fandt vejen frem, og med lynende fart tog mange danskere de ord og sætninger til sig, der skulle hjælpe dem med at vise deres kollegaer, borgere, brugere og kunder at de var ordentlige, venlige og empatiske medarbejdere….

Træn de vanskelige HR-discipliner på en kreativ måde
Forberedelsen til svære samtaler og konflikthåndtering Det kan virke udfordrende, men det er ikke umuligt at mestre færdighederne hertil. Der findes virksomheder, der effektivt anvender teknikker fra andre brancher til at træne medarbejdere - ikke kun HR-personale - i...

Narrativ konflikthåndtering
Konflikter suger opmærksomhed
Vores følelser indskrænker vores syn på konteksten og det er i mange tilfælde en ulempe. Intuitivt fokuserer på det der går galt og vi glemmer det der går godt, det som fungerer, det som i mange tilfælde er det væsentlige i den relation vi prøver at redde.

At forberede et godt oplæg
Et oplæg er ikke bare et oplæg
At forberede et oplæg kan sætte tanker i gang om hvad præcist dit formål er med oplægget. Ofte vil første tanke være at du skal formidle et budskab. Men du kan overveje om der ikke er andre formål der kunne være vigtigere.

Hvad betyder Mettes ældrelov for ældreplejen?
En ny ældrelov
Mette Frederiksens planer for en ny ældrelov vil få konsekvenser for, hvordan kommunikationen i ældreplejen skal prioriteres. Mindre dokumentation og regulering i ældreplejen vil medføre at kommunikationen om…

Tavshedskulturen i Folkekirken
Bryde tavsheden
Præsternes hensigtserklæring for et bedre arbejdsmiljø er et godt eksempel på hvordan en organisation får en chance for at forbedre sig, ved at tavshedskulturen bliver brudt.
Hensigtserklæringen skaber en kontekst hvor det bliver legitimt at tale om det der er svært.
1 af 5