De liberale erhverv, frisører, massører, neglestudios, tatovører mfl. må kun tillade kunder i deres butikker der kan fremvise et vaccinationsbevis eller en aktuel negativ coronatest.
Men det kan opleves som grænseoverskridende at skulle håndhæve disse krav. Især overfor faste
kunder kan det opleves som et brud i tillidsrelationen.
Som kunde kan du gøre en stor forskel ved, uopfordret, at hive mobilen frem og fremvise de krævede oplysninger ved din entre i butikken. Det er en proaktiv handling hvor du foregriber, at medarbejderen i butikken skal spørge dig. Du viser forståelse for medarbejderens situation, letter vedkommendes arbejdsdag, og du kan sætte en fjer i hatten for din opmærksomhed.
Bliver du som medarbejder desværre nødt til at afvise kunden, er det vigtigt at forklare kunden din afvisning. Selvom næsten alle kender til myndighedernes krav om coronatest eller vaccinepas er det vigtigt at nedtone den ubehagelige situation med en begrundelse, om end med få ord. Sig ”Jeg må desværre kun tillade mennesker i butikken med vaccinebevis eller negativ coronatest.”, gerne med et smil bag dit mundbind. Kunden skal desværre forlade butikken uden megen snak, som kan øge smittefaren. Løft evt. din hånd lidt, for at vise at du holder kunden på afstand mens du beklager afvisningen. Brug gerne ord som ”desværre” og ”jeg beklager”. Føler du, at det er vigtigt for kunden at forklare sig, er det vigtigt at I holder god afstand til hinanden mens kunden taler. Caseplay ønsker alle en god oplevelse med genåbningen. Pas på hinanden og Good Luck out There!