Djævelen er i detaljen. Ordsproget peger på, at generelle sandheder møder deres skæbne i virkelighedens uforudsigelige finurligheder. Det gælder i høj grad for generelle råd og teknikker til konflikthåndtering.
2 af de faktorer der spænder ben for anvendelse af generelle teknikker i konflikthåndtering, vil jeg gerne komme ind på her.
#1 – Hver konflikt er forskellig. Hver situation, hver sammensætning af mennesker der nærmer sig en konflikt, kalder på opmærksomheden at den ikke kan tilgås på samme vis som den situation der lignede den til forveksling i går. Alle mennesker ønsker at bliver mødt med en personlig og autentisk reaktion, der forholder sig til deres problemer og klager her og nu. I nogle tilfælde kan det fx være bedre at afbryde en vred persons talestrøm, end at være lyttende.
#2 – Konflikthåndtering er et ord, som mange efterhånden kender til. Teknikkerne er tilmed en del af vores børns værktøjskasse fra skolen af. De fleste mennesker reagerer afvisende, når de føler at de bliver mødt med teknikker i kommunikationen. Tænk at blive mødt med teknikkerne fra nyeste bog om konflikthåndtering, for ikke at tale om teknikkerne fra bogen fra sidste år. Teknikker har det med at blive slidt hurtigt i dag. Ikke dermed sagt at teknikkerne fra sidste år er dårligere end dem fra nu. Det afgørende er at de ikke bruges som teknikker på overfladen, men at de har deres virkning i baggrunden, i hjerne- og hjerteaktiviteten bag vores tilstedeværelse. Kommunikationen skal passe til den aktuelle konflikt, til de mennesker der har den og til den tilstand og situation de befinder sig i. Det som mange lærte om anerkendende kommunikation i går, bliver opfattet som papegøjesprog af lige mange andre i dag, især når ordene ikke bakkes op af konkret handling.
På trods af nærværende betragtninger vil jeg dog gerne linke til en artikel med gode råd til konflikthåndtering, i Lederweb forleden. Gode råd øger vores opmærksomhed og skaber refleksion, som denne blog skal være et eksempel på. Af den grund en velment tak for artiklen herfra.
Læs artiklen her!