God morgen!

af | okt 25, 2021 | Arbejdsmiljø

Reager-naar-du-bliver-nedgjort

Ny medarbejder ombord.

Onboarding er et af de meget brugte ord for tiden, hvor nye medarbejdere bliver budt velkommen. Det er dejligt at få blomster på første mødedag, og se smilet i øjnene af dem der er spændt på deres nye kollega.

 

Oplæring

Den velkomst skal følges op af en oplæring hvor man oplever at blive taget hånd om og ordentligt sat ind i de nye opgaver, helst med en fast makker/kontaktperson.

I en del virksomheder kniber det desværre med den strukturerede oplæring. I det tilfælde kan det være svært for en leder og for kollegaerne at mærke om onboardingen fungerer.

 

God morgen!

At hilse ”God morgen, hvordan går det?” er i den hensigt et godt sted at starte.

Ja, det er banalt at skrive at du som leder skal sige ”God morgen” og lade den nye medarbejder vide at du er der for vedkommende. Tænk, i hvor mange bøger om ledelse det bliver fremhævet.

Men, der er mange ledere der ikke kan knibe et ”God morgen” ud, til den nye medarbejder, efter de første dage med det nye ansigt på afdelingen er gået. Mon ikke, at en af mange grunde er, at du, som leder, ikke føler at have tid og evne til at høre på de vanskeligheder vedkommende oplever i oplæringen, og ikke kan se, hvilken kollega du skal koble på. Alle har travlt.

 

Opfølgning

Du finder måske på løsningen med at love den nye medarbejder en opsamling sidst på ugen. Men, ups, den glipper fordi du skulle sige ja til et andet møde….

Lige præcis derfor er det godt at hilse ”God morgen”, og løbende holder føling med oplæringen.

 

Hvordan går det?

Det skulle gerne være et ordentligt ”God morgen” til den nye medarbejder. Sådan et, hvor du giver dig tid til at spørge ”Hvordan går det?”, og lige giver tid til at høre svaret. Din nye medarbejder skulle gerne have lyst til at blive og du skulle gerne udnytte omkostningerne med oplæring optimalt. Det er dig og din personlige tilstedeværelse der gør en forskel. God morgen!