Konflikter suger opmærksomhed
Konflikter har det med at suge vores opmærksomhed. Sagen skal ordnes, mislyden skal forsvinde, der skal findes svar og der skal nikkes ja til en løsning. Vores følelser indskrænker dog vores syn på konteksten og det er i mange tilfælde en ulempe. Intuitivt fokuserer vi på det der går galt og glemmer vi det der går godt, det som fungerer, det som i mange tilfælde er det væsentlige i den relation vi prøver at redde.
Prikke hul på følelserne
Men at prikke hul på de opbragte følelser og at få syn på det gode vi ønsker at udvikle, er ofte ikke noget vi er i stand til, hvis ikke vi tror på det virker, eller har erfaring for at det virker.
Retning på ønsker
Narrativ konflikthåndtering byder på en model – positionskortet – der hjælper med at holde fast i det vi egentlig ønsker i relationen, og se på konflikten fra den kontekst. Jeg har erfaring for at det hjælper mig i konflikter jeg selv oplever. I det mindste giver det mig en retning for at håndtere mine følelser og ikke fortabe mig i irritation over det der ikke passer mig.
Positionskortet
Positionskortet peger på 4 positioner i samtalen i forbindelse med en konflikt:
- Eksternalisere konflikten og give problemet et navn efter devisen “det er problemet der er problemet, det er ikke mennesket der er problemet”.
- Tale om effekten af konflikten – i modsætning til at tale om årsagen af konflikten. – “hvad gør det ved os at vi har denne konflikt”.
- Ønsker vi at have det sådan? Hvordan vil vi gerne have det?
- Hvad værdsætter vi i hinanden, som gør at vi kan leve med at være uenige?