Blog og tips - side 4

Gør dine argumenter stærkere
Hvis du vil overbevise andre om dit synspunkt, virker det autentisk og tillidsvækkende, når du benytter argumenter der har bund i dine egne oplevelser, eller i det du hører fra andre om deres oplevelser. Det var blandt andet noget som gav præsident Barack Obamas taler...

Tag det roligt i konflikter
Egentlig har du mest lyst til at give efter for din frustration og fortælle din kollega, at hun er mega irriterende, når hun igen kommer for sent til mødet og med det sødeste smil siger “undskyld”, mens hun sætter sig. Men du gør det ikke, du behersker dig, fordi du...

Sprog og forskelsbehandling
Hverdagssproget lægger os ofte ord i munden der beskriver mennesker som kategorier. Bøsser, ansatte, vores rengøring, politiet, politikere, hjemløse, muslimer, afroamerikanere, børn, kvinder, mænd mm. Disse sproglige kategorier medfører forskelsbehandling. Des mindre...

Kvalitetskommunikation
En af de store gevinster vi tager med fra Corona-krisen er, at vi er bleven gjort opmærksom på hvor meget kommunikation betyder for vores velvære. At skulle kommunikere via online-værktøjer har vist mange hvad der vindes ved det, men også hvad der mangler når ikke vi...

Brug venligt kropssprog i corona-tiden
I denne tid, hvor vi skal holde fysisk afstand fra dem vi møder på gaden eller i en butik, er det en hjælp til den gode stemning, når vi med venlig øjenkontakt og vores fysiske adfærd giver til kende at vi er klar over at det er det vi gør. Når vi VISER hinanden at vi...

Brug de rigtige eksempler i undervisning
En gang i mellem hører jeg kursusholdere der underviser i kommunikation for ansatte bruge eksempler fra privatlivet, fx fra kommunikationen med deres teenage-børn. Det sker oftere end godt er, fordi jeg mener der er stor forskel i kommunikationen til brug i hjemmet og...

Kropssprog og læring
Kropssprog påvirker din evne til at lære. Her til skolestarten efter Juleferien vil jeg gerne skrive om noget lærere kan bruge til, eller genkende fra deres kommunikation med elever der med deres kropssprog giver indtrykket af at de er ”ligeglade”. Lærere kan hjælpe...

Dobbeltlytning i konflikter
Caseplay beskæftiger sig hovedsageligt med, hvordan den personlige kommunikation påvirker den faglige kommunikation på arbejdspladser. De fleste kender vel til intensiteten i samtaler om prioritering af opgaver, og at det har stor betydning for arbejdsmiljøet, i...

Narrativ Konflikthåndtering 1.
Jeg er fortiden under uddannelse i Narrativ Konflikthåndtering. Det er rollen som mediator i konflikter jeg er interesseret i at udvikle. Grunden til at jeg skriver om det her er, at det narrative (at tage hensyn til fortællingen, historien) har meget med...
4 af 5